Babysång?


Men va fan. Vilka idioter det finns. Blir så sanslöst trött på allt detta SKITSNACK bakom ryggen på alla!
Kan folk inte bara hålla käften?

Jag skulle vilja se DIG leva på 7500:- i månaden. Ensam. Men hyra och allt annat som ska betalas.
Då prioriterar man INTE heminredning och annat skit.
Och jag skulle ALDRIG leva på någon annan. Mina föräldrar tex.
Nej, tack och lov är vi alla olika. Smaken är som baken.  

På måndags mornar (stavning?) är det baby-sång. Vi har aldrig vart där, men tanken var att vi skulle åkt dit imorgon. Dock så såg jag på vädret för en stund sen och det ska komma massa snö igen under natten. Att försöka ta sig här i från med Audin är ingen idé om det kommit snö. Vi har allround-däck på den bilen (barnstolen är inkopplad i den bilen, inget man bara byter ut på en femma som man kunde göra med baby-skyddet) och det är som att köra med sommardäck. Värdelöst. Det är lätt att vara efterklok! :P

Dessutom är ju vi i vår familj morgon-trötta så att planera in något på fm är ingen idé.
Vi sover oftast fram till 10-11. Så skönt så :) Folk tror väl inte vi är riktigt kloka. Småbarnsfamilj som sover så länge. Men frågan är ju vad vi ska upp och göra? Dom hade aldrig baby-sång och andra aktiviteter förr i tiden och vi har ju överlevt ;)

På tisdag är det dags för BVC. Det ska bli såååå spännande att se hur mycket hon har växt. Senaste veckorna har hon blivit både lång och tung så jag tror hon ligger runt 8 kg nu! :)




Alice leker på sitt rum, men hon syns knappt bland alla leksaker ;)





Liam


Råkade studsa in på Polarn och pyret precis och såg att dom har rea + fri frakt hela januari. Spännande!
Jag är inget fan av just dessa kläder men jag upptäckte att dom har ganska mycket rea på gravid-kläder. Ett tips till er gravida, eller ni som tänker "skaffa" barn snart. Passa på att handla nu! Det är ju hutlöst dyra kläder annars ord. pris. Men ett par jeans för 300:- är okej tycker jag! :)
Finns dessutom amningslinnen osv. Mucho bra!
Blir sååååå sugen på en till, men förnuftet säger något annat :)

Jag borde sova nu... Alice somnade för två timmar sen. Nattugglan som är inne i ett HEMSKT utvecklingssprång just nu. Det tär otroligt mycket på oss, men man får tänka på att det går över! Tack och lov. Det kunde dock hålla i länge (1 månad?) så det är tur att jag har P nu. Vet inte vad jag hade gjort annars!

Nu ska jag bädda ner mig och lyssna vidare på Liam! Spännande bok!!!

Puss o godnatt

Tävlar :)




Jag är med och tävlar hos http://alrt.blogg.se/ om hudvårdsprodukter. Precis vad jag behöver nu då min kropp håller på att gå i biter av denna kalla varga-vinter. Jag håller på att torka sönder, från topp till tå!
Tävla ni också!! :)


BLÄ!



Idag känns allt överjävligt. Hoppas på en vändning SNART!!!!!!!!!!



Första våfflan



Igår hade vi våffelpremiär här hemma! Alice älskade våfflor! Tanken var väl inte att hon skulle äta upp hela biten, men smaka lite iaf. Hon blev VÄLDIGT arg och ledsen när jag tog hjärtat ifrån henne...



... så hon fick äta tills hon blev mätt och belåten :)



Pluggande


Huh. Nu har jag problem. Hade Alice i knät en stund när jag satt och letade efter kurslitteratur, och nu helt plötsligt är allting jättestort. Hela fönstret. Måste försöka ta reda på hur det blir normal storlek på det igen. Det här känns inte alls bra faktiskt!

Från och med i måndags är jag numera studerande. Yey! Eller? Nja, blandade känslor! Men det kanske blir bra :P

Milla och barnen har nyss åkt härifrån. Dom kom över på en fika. Alltid lika trevligt! Fast jag blir snart ARG på den tösen. Tycker hon ska sluta bry sig så JÄVLA mycket om andra (sorry girl ;)) och börja tänka lite på sig själv. Det är på tiden, om man säger så! Helst skulle hon väl börjat för ett par tio år sen men det är ju lätt att vara efterklok ;P

Nej, dags att fixa och dona innan Robinson Karibien börjar. Det får vi inte missa. Spännande värre! :)

Hejsvejs

Sockerbiten :)



Syns det att det är hennes far som satt på henne kläder?
Hon ser ju ut som en pojk! Han är nog sugen på fler ;)
Men vad gör väl det. Söt som socker är hon! :)




Update


I lördags fyllde Peter 31 år. Det firades i år till skillnad från förra året då det var pannkaka av alltihop. Massa trevligt folk kom och åt tårta. Självklart en tårta med candy på. Vad annars?! :P

Tidigare på lördagen tog jag, Milla, Alice och Wille och packade in oss i bilen och åkte till E-tuna.
Jag gjorde ett klipp igen! Jag börjar bli bra på klipp!
Jag har ÄNTLIGEN köpt en alldeles egen BRA kamera. I love it!
Det bidde såklart en Canon Ixus 110 IS. 12.1 megapixels kamera. OH! :) Nypriset låg tydligen på 2595:- (enligt kvittot) men jag betalade 1400:- för en helt ny, oanvänd, med 23 månaders garanti kvar! YEEY!!! :)
Det finns knasigt folk!

Jag borde förresten gå och lägga mig. Ska upp kl. 05 och det var INTE igår! Jag ska vara en snäll syster och skjutsa lillebror till Skavsta. Han ska ha en romantisk helg i Rom. Lyckosten! :P Jag skulle också kunna tänka mig att ha en partner som bor i ett annat land. Och som har en massa pengar och skämmer bort mig. Yes please.
Men jag klagar inte. Jag har det rätt så bra nu. Trots allt!

Imorgon ska Alice och jag åka till Luvsjön och träffa Zarah, Elin och lilla Julia. Jag hoppas att Alice kan få en kompis. Det är dåligt med sånt!

Här kommer en bild... Nu blir det soffläge :)




i'm alive!


Jag lever. Har bara inget roligt att skriva... :P


Vän






Alice utveckling och sovtider


Alice är verkligen ett litet energi-knippe nu. Hon har kommit på att det är dötråkigt att sova.
Vissa nätter hör jag hur hon ligger och jollrar och pratar inne i sitt rum. Även fast det är kolsvart och tyst i hela huset. Men så fort hon fått mat så rullar hon över på sidan och somnar om. Duktig tjej!

Det går så sjukt fort alltihop. Jag fattar inte. Varför?????

Förra veckan förstod hon inte alls hur hon skulle ta steg och komma framåt. Jag ställde då hennes små fossingar på mina (och höll i hennes händer) och visade hur man tog steg. 5 dagar senare VÄGRAR hon göra annat än att gå. Min rygg håller på att pajja ihop totalt pga jag måste gå som en banan. Samtidigt som hon går böjer hon på knäna. Ibland stannar hon upp o "diggar". She loves it! :) Så sjukt sött!

Hon är nu 7 1/2 månad. Jag gissar på att hon kommer gå rätt snart. Hon står utan problem med hjälp av en hand som håller i något. Senaste dagarna har hon börjat släppa båda händerna, men ramlar snart omkull. Men det är bra övning. Hon tror att hon kan gå och stå. Vi övar mest sånt i sängen och soffan.

För någon månad sen läste jag hur mycket barn 1-12 månader ska sova på ett dygn.
Schemat ser ut såhär...

1 mån

8 ½

7 (3)

15 ½

3 mån

10

5 (3)

15

6 mån

11

3 ¼ (2)

14 ¼

9 mån

11

3 (2)

14

12 mån

11 ¼

2 ½ (2)

13 ¾


(det är ÅLDER, NATTID, DAGTID och sen den sammanlagda sömnen. siffrorna inom parantes är antalet sovstunder)

Jag försöker följa det ganska mkt då jag VET att Alice behöver sömn för att inte bli på dåligt humör och för att orka med och utvecklas osv.
Hon sover 10-11 timmar nattid och ca 3 timmar dagtid, så hon är så duktig så!


Språng 6


SPRÅNG 6
Vecka 32-37 börjar orosmolnen hopa sig igen. Det kan visa sig genom att barnet sover dåligt, tappar aptiten, blir klängigt och krävande.

Utvecklingssprånget, som sker vid 8-9 månaders ålder, kan kallas för kategorisprånget.

Det innebär att barnet upptäcker att olika saker kan ha vissa egenskaper gemensamt. En katt är en katt antingen om den är vit eller svart eller randig och antingen om den finns på foto, på TV eller i verkligheten.

När barnet lärt sig detta börjar det att studera omvärlden på ett nytt sätt. Det utforskar vad som gör någonting till just ett hus eller en hund. Det börjar också lära sig vad som gör att något är stort eller litet, mjukt, hårt, klibbigt och så vidare.


Så kan du hjälpa barnet:
Låt barnet jämföra föremål - kalla, varma, lätta, tunga. Barnet tycker om att utföra små uppgifter; till exempel att räcka mamma tandborsten.

Det kan få trycka på olika knappar: ringklockan, strömbrytaren, bussknappen. På så vis lär sig barnet sambandet mellan vad den för och vad som händer därefter.


Termobyxor!


Sitter och bölar... Läser sedan en tid tillbaka en blogg som en bekant tjej skriver (tror jag berättat det?).
Nu är det verkligen hjärtskärande. Jag vill bara åka hem till henne och krama henne och finnas där. Jag vet sååå väl vad hon går igenom nu och jag önskar inte ens min värsta fiende den smärtan hon lever med.
Hon har inte valt att leva det där livet, som så många påstår. Lika lite som JAG valt att leva det livet som jag var tvungen att leva för en tid sedan. Man vill se en förändring, men att ta steget och lämna den man älskar mest av allt i hela världen, är fruktansvärt jobbigt. Försök själv och sen kan du säga hur DU MÅR.
Jag hoppas innerligt att hon hittar en väg ut ur det där helvetet och att hon hittar lite lugn och ro innan förlossningen. Man behöver all kraft och ork man kan få. Om inte just under fl, så efteråt med båda barnen.

Jag håller på att gå in i väggen nu. Jag är så trött så trött. Jag antar att den här hormonbubblan jag levt i sen förlossningen har spruckit nu. Jag har ju vart superpigg och alert fram tills för någon månad sen då det började gå utför. Förlossningen kändes lätt som en plätt och alla som sa att man skulle vara jättetrött efteråt ljög. Jag har aldrig vart så pigg. Behövde ingen sömn alls knappt. Men nu.... nu orkar jag inte göra något. Tappar lätt koncentrationen och tålamodet. Sover jag 10 timmar är jag fortfarande trött. Jag har testat alla metoder. Sova lite, sova mycket, powernap på dagen, avlastning... Näe, inget hjälper. Men det löser sig! Jag kämpar på.

.... EN DAG I TAGET... det är min melodi!

Nu ska jag kolla om lillfröken har vaknat efter en lite promenad ute i kylan. Cessie fick stanna hemma, medans Alfons, Alice och jag gick en sväng. Måste verkligen investera i ett par termobyxor! Håller på att frysa sönder benen när jag är ute! Vart köper man billiga termosar? Tips nån?


Ledighet, släng dig i väggen :P


Har haft fullt upp med flytt och flyttstäd senaste dagarna. Det är kaos här hemma. Kartonger och dubbla uppsättningar av det mesta. Garaget och förrådet är FULLSMOCKAT av skit (inte vårat) så det som jag har som ska sparas får stå och ta plats här inne tills _han_ har hämtat sina grejer. Hoppas att det sker SNART!!
 
Alice utveckling går i rasande fart. Jag hade aldrig kunnat tro att hon skulle vara så duktig vid 7 månaders ålder. Hon reser sig och står stadigt mot ALLT sedan flera veckor tillbaka. Jag kan inte vända ryggen till så står hon och drar i något på vardagsrumsbordet eller vart som helst. Det gäller verkligen att hålla koll på det lilla busfröet!

Dags att återgå till jobbet (föräldra"ledigheten") ;)

Puss!!



Sötast i världen


Alice 7månader 2/1 2010


* Kryper hela dagarna. Fort! Ibland kryper hon som en geckoödla! Ser kul ut!
* Reser sig mot ALLT sedan 3 veckor tillbaka. Kan stå stadigt vid bord, stolsben, mina ben, soffan, fotöljer, väggar. Ja, mot allt alltså :)
* Har tungan utanför munnen ofta, lipar ofta.
* Kan sitta stadigt, men står hellre!
* Äter 1 1/2 portion gröt till frukost varje morgon och så äter hon en halv burk med mat och purée kl. 15. Kl 18 får hon en halv stor burk mat. Ersättning har hon "fri tillgång till" dygnet runt mellan dom andra måltiderna.
* Hatar välling!
* Sover ca kl 22.oo-10.oo. Vaknar för mat någongång mellan 04-06
* Älskar att doppa händerna i hundarnas vattenskål.
* Skrattar och ler när vi säger Ajabaja eller fy! (BUSUNGE!!)
* Är glad och nöjd under dagarna
* Sover 2 ggr /dag. Den ena napen är ca 2 timmar lång och den andra ca. 20-30 min.
* Har sedan 3 veckor tillbaka fått flytta ner ett hack i spjälsängen!
* Drar mig i byxbenen och sträcker upp armarna när hon vill komma upp i min famn.
* Undersöker allt med munnen och dregglar massor när hon smakar på saker
* Använder storlek 3 på blöjor. Pampers
* Har storlek 62-68 i kläder
* Älskar att leka Tittut!
* Gillar att borsta tänderna
* Förstår när hennes pappa kommer hem från jobbet och blir jätteglad!
* Vet vilka "vovvarna" är samt "pappa".
* Säger papapapa och mamamama OFTA!
* Favoritmaten är all Naturnes-mat (ångkokt ska det vara alltså!)
* Favoritpurée är Mango, och det mesta med banan och päron i.
* Vill provsmaka det mesta som mamma och pappa äter.
* Älskar att sitta och banka på mammas och pappas dator! Blir helt lyrisk :)
* Tycker fortfarande om att åka vagn men vill helst inte ligga utan ska sitta och titta på allt som är nytt och spännande! :)

Alfons ska träffa Flisan idag!


Bloggtorka igen! Är så fruktansvärt trött hela tiden. Men nu har jag vräkt i mig massa extra järn. Jag hoppas att det kan hjälpa lite iaf! Annars vet jag inte vad jag gör.. Sitter och ruttnar hemma!

Snart ska jag åka iväg och lämna Alfons. Han ska få försöka avla av sig lite nu, för första gången. Vi hoppas på flera små puff och nakenbebisar inom en snar framtid! :)

Cascada- Draw the line (Yanou's candlelight mix) är bäst just nu!
"Why don't we say goodbye?
Cos' now I know how it feel's to live a lie. 
Oh it's turning so deep inside
Tell me why, oh it's breaking me, it's killing me
What if we turned around and walk away
Right now.
Would you cry, would you die a little
Oh boy I'm about to say goodbye"

Dags att bege sig... På återseende!



 


RSS 2.0