Elände...


Idag mår jag bättre, men det är fortfarande inte alls bra. Magsjukan är nog på väg bort för min del MEN jag har haft andra problem samtidigt som magsjukan som har vart minst lika jobbiga :(
Jag bara låg och grinade igår kväll för att jag hade såååå ont. Det slutade med att jag kräktes upp den lilla mat jag fått i mig under gårdagen sen somnade jag ute på altanen liggandes i fosterställning på schäslongen.
Jag ringde till VC idag för att få träffa en läkare. Tanken på att få vara med om ännu en natt med dem här smärtorna får mig att må ännu sämre. Såklart fick jag ju ingen tid till någon läkare. Först måste jag träffa en sjukgymnast och hon hade inte tid förrän på tisdag! Vet inte hur jag ska klara mig tills dess men det måste ju gå, och det kommer det säkerligen att göra, men jag kommer inte få sova vidare mycket! :S Jag kan alltid hoppas på att det ger sig... Det är så typiskt att kroppen börjar ge upp nu när jag ska tillbaka till jobbet igen!! Jag som har mått så bra när jag vart hemma!!

Jag ska ta en dusch nu medans lillfröken sover, sen blir det nog en promenad till lekparken. Frisk luft är alltid bra och Alice behöver roas! P for iväg med den blå faran. Jag är inte ett dugg avis. Inte alls... SUCK!!!



magsjuka


Jag ligger hemma med magsjuka i denna värme. Det är värdelöst!
Alfons är hos veterinären idag och jag ska snart hämta honom. Orkade inte ändra tid så jag hoppas att jag kan kontrollera magsjukan under tiden jag är där. Urk!



Midsommar och allt!



Jag har inte tid att blogga längre. Det har vart så fint väder och vi har haft massa familjemys för oss så tiden läggs på annat! Här kommer liite bilder iaf...



I onsdags åkte vi till Söderköping och Smultronstället! 220:- för varsin glass. Dyrt, MEN GOTT!!! :)



Jag har lärt Alice att flirta. Hon är så himla lättlärd.... OCH URGULLIG!!! ♥



Peter och Alice i Söderköping. Alice fick rida på axlarna. Det var alldeles för läskigt att låta henne springa precis bredvid Göta Kanal. Hon älskar ju vatten och att bada, fortfarande :)



I torsdags var vi iväg till stranden på förmiddagen/lunchen. Underbart väder och Alice badade för fullt. Här sitter hon och myser i sin morgonrock/badrock :)



Midsommarafton spenderades i Julita (såklart!). Vi var inte ensamma kan jag meddela :)
Tanten i biljettkassan tittade lite snett på mig när jag sa att jag var 19år.
Entrékostnaden
Barn/ungdomar 0-19 år = Gratis
Vuxen= 80:-
Jag är annars läskigt ärlig när det gäller det mesta, men inte igår. Jag sparade in 80:-! Haha! Ibland gäller det att tänka ekonomiskt ;)



Alice dansar såklart. Superglad :)



Sitter hos morbror och modellar



3 generationer. Här väntar vi på att få åka häst och vagn. Alice gallskrek när hon såg att hästarna kunde röra sig, öppna munnen och vifta på öronen. JÄTTELÄSKIGT! Hon var däremot jätteglad när hon fick syn på morotrcyklarna på vägen hem. Hmm.... Jag som trodde hon skulle bli en hästtjej. Icke sa nicke! :)



Hästarna som fick äran att köra runt på oss :)
Är inte liiiite sugen på att köpa häst kan jag lova... jag är MASSA sugen!!

Det var allt för den här gången!


Filmtips!


Ett absolut MÅSTE att se är:



En film baserad på en verklig händelse. Det är en riktigt hemsk historia som utspelar sig i Irak. Den är absolut sevärd och alla borde lyssna på denna historia. Vet inte hur många tårar som föll ned för min kind till denna film. Det högg och skar i hjärtat under en lång tid, men det är bra att se hur världen ser ut och filmen har ett budskap! SE DEN!

En annan bra film är:




Det är en rolig film. Jag bara ÄLSKAR farsan! Jag skrattar bara han öppnar munnen. En helskön gubbe med glimten i ögat! Absolut sevärd!

3:e filmen som jag rekommenderar är:





Detta är också en OTROLIG bra film som talar rakt in i mitt hjärta!
Mitt hjärta slår ett extra slag för verklighetsbaserade berättelser ♥

Den fjärde filmen heter:



Sevärd!!

Och sist men inte minst är ju självklart!!!




Nu vet ni vad jag gjort dom senaste kvällarna/nätterna... :))



1års vaccin


Vart tog solen vägen?

Jag har minst tre intressanta filmer ligger på andra datorn och väntar. Det ser ut att bli en film-dag idag! Såå himla skönt. Jag har vart rätt så aktiv dem senaste veckorna.

I tisdags fick Alice ettårsvaccinet. Det var den värsta hittills. Dem andra har inte märkts av öht, men tisdag, onsdag och halva torsdagen var hon sååå trött och inte alls sig själv. Hon ville helst sitta i vårat knä i soffan och bara titta. Hon nöjde sig med vad som helst så länge man satt där tyst och gjorde ingenting! Lite varm framåt kvällarna, men hon somnade gott med lite alvedon i kroppen. Tisdag somnade hon strax innan 20 och vaknade först kl. 11 på förmiddagen! Heeelt galet! Nog för att hon alltid sovit GOTT (ABSOLUT minst 8 timmar utan uppvak) så slog det där rekord. Hon vaknade inte ens och ville äta :)

Men nu är hon pigg igen, och det är härligt att ha fått tillbaka lilla stjärnan! Dessutom fick jag hämta ny energi ute på paradis-ön igår efm/kväll! Det var underbart och såklart väldans bra sällskap. Tänk att å lite kan göra så mycket!! ♥





Mini-pc


Sitter på nätet och spanar efter en mini-pc. Jag skulle verkligen behöva investera i en ny dator då den andra troligtvis ger upp inom en snar framtid. Dock vet jag inte alls vad man ska tänka på?! Är helt lost när det gäller sånna här nya elektronik-grejer. Bara det funkar att surfa blir jag glad :)

Drömmen vore väl denna supersnygga!!!!



Idag har jag inte gjort något speciellt alls. Har vart ute i trädgården (som vanligt!!) och fixat och trixat. Flyttat om Schersmin-busken igen. Nu har den fått sin självklara plats bredvid altanen. Tanken är ju att den ska komma i blom på sommaren och att man kan sitta på altanen och njuta av den fantastiska doften! Hoppas att den tar sig. Till hösten börjar jag års-beskära den så om tre år hoppas jag att busken är som ny!

Sen la jag på ny jord på liguster-häcken som också ska sitta nedanför altanen. Flyttade om tre plantor och la på jord + gödsel. Beskar den i augusti förra året och den är sååå fin redan. Det har kommit massa nya små blad så den kommer snart vara kanon-fin! Duktiga jag!

Dags att bädda ned sig i sängen och vänta på mannen i huset. Han är som vanligt och fiskar. Han fick desstyom mer-smak efter gårdagens fångst. En gös! Tydligen rätt svårt att få. Han var såå stolt när han kom hem! Haha! Jaja, det är jättekul för honom att han hittat ett bra intresse. Det uppskattas :)

Imorgon ska vi till Bvc. Ettårs-kontroll och läkarbesök (spruta). Hoppas verkligen att det går bra. Gillar inte alls när det är sånt här på schemat. Vill helst se min tjej glad hela tiden!

Godnatt!




Härligt att vakna upp till sol!


Äntligen lite sol. Man blir bortskämd när man får njuta av solen i några dagar i streck, men sen blir man nästan deprimerad när den är borta en dag. Igår var vädret för jäkligt. Storm och regn är verkligen ingen hit!

Vi hade det jättetrevligt hemma hos S & T. Jag tog med en påse bullar (det blev ett par över efter kalaset, haha!) och dom gick åt! Anton gillade dom tror jag :)
Tvillingarna sov gott i vagnen under hela tiden vi var där, tills vi var på väg och åka. Då vaknade Alicia och ville äta.
Det är verkligen svårt att förstå att Alice har vart sådär liten! Hon är ju stooora tjejen nu! Man blir ju inte liiiite bebissugen! Haha! :)

Förresten, hittade gamla kort från när P och jag nyligen blivit tillsammans (6 år sedan).
Då vägde jag ett par kilo fler än nu, närmare bestämt 17 kg!!!!!! Haha!!! Helt galet, och jag tyckte inte att jag var tjock då! Urrk!
Nu känns som jag rasat i vikt senaste åren. Nu väger jag 50 kg och det är -10 kg sen jag skrev in mig på Mvc. Strax under 60 kg var nog lagom enligt mig. Nu känner jag mig så himla benig. Knäna skaver mot varandra när jag ligger på sidan osv osv. Vilka problem man har! Det löser sig nog så snart jag börjar jobba. Det är en av dem positiva sakerna med mitt jobb- jag får MASSA muskler :)

Nej nog om detta nu. Nu ska vi ta på oss och gå ut. Solen skiner och Alice älskar att vara ute!



Klänning



Är det någon som vet vart jag kan få tag på denna klänning????
Den såldes på H&M i slutet av 2008 och jag bara MÅSTE ha den! Den skriker mitt namn!
Tror att det kan bli rätt omöjligt att få tag på men någon kanske har något tips hur jag kan gå till väga?




Bebismys!


Här sitter jag och väntar på att lillfröken ska vakna. Hon sover middag. I eftermiddag ska vi åka till Stefan och Tess och hälsa på. Ska bli såå kul att få träffa lilla Alicia och Liam, som redan har hunnit bli en hel månad. Och Anton såklart som är stora killen nu :)
Dessutom måste jag gratulera Lisa som nu (den 3/6) blev mamma till lilla Tindra- Grattis!!!!

Iförrgår var vi ute på en dagsutflykt, hela lilla familjen. Det var mys och vi har många saker inplanerade inom den närmsta månaden, om vädret kan bli lite bättre någon gång. Så himla mysigt att packa ner matsäcken och bara åka iväg. Det gillar vi! Vi passar på nu innan jag går tillbaka till jobbet. Vi kommer ju självklart hinna med massor i sommar trots att jag jobbar, tack vare att jag bara ska jobba 50%! Sååå himla skönt! Jag kommer vara hemmal lagom tills Alice har ätit frukost och klätt på sig osv. Så jag "missar" inte så mycket + att jag tjänar pengar. Det känns skönt!

Igår följde jag med Malin och pojkarna till Norrpan en sväng. Dom skulle inhandla studentpresent och vi hittade det rätt snabbt. Sen gled vi runt tills Lindexincidenten hände, då packade vi oss iväg. Hihiii! Baaaarn alltså! Men men, sånt händer och det är inget att hänga upp sig på! :)




Ännu en present som Alice fick! En jättesöt liten bondgård från Fisher Price. Finns massa fler delar man kan köpa till. Inte bara till bondgården utan annat skoj!



Bikini till sommaren!



Efter mycket om och men hittade jag till slut en bikini som fick duga till sommaren. Den var billig så om jag hittar någon annan som passar ännu bättre kanske jag köper en till!

Jag köpte två par nederdelar då jag inte kunde bestämma mig. Det behövs säkert lite ombyte ibland också :)



Nu hoppas jag bara att sommaren, solen och VÄRMEN kommer tillbaka!
(Bilderna är lånade från hm.se)



Alice 12 månader den 2/6 2010


* Använder bara storlek 80 på kläder. Hon har långa armar och långa ben men ganska liten kropp :)
* Går sedan flera månader tillbaka
* Kan springa (men helst bara på gräsmattan)
* Älskar glass!
* Älskar att pussas, kramas och gosa med mamma, pappa och kissen Simba.
* Sover endast en nap om dagen. Mellan 1-2 timmar lång brukar den vara.
* Sover 20-09 utan uppvak
* Är blyg inför män (speciellt korthåriga/rakade)
* Älskar att göra tvärt emot det man säger/vill. Speciellt när hon ser att mitt ansiktsuttryck förändras (tex när hon står och stampar med ena foten vid en trapp-kant eller på soffkanten)
* Älskar att vara ute och springa runt på gräsmattan och plocka med stenar, blommor, leksaker osv.
* ÄLSKAR skor. Vi har nu fått stänga in alla skor i tvättstugan för vi blev så trötta på att aldrig hitta skona när vi skulle ut. Hon släpar runt på dom heeela tiden. Speciellt foppatofflor :)
* Förstår vääldigt mycket av det vi säger till henne och hon svarar ofta när man frågar henne något. Dock kan svaret vara lite svårt att tyda men det är ofta bara ja hon svarar :)
* Tycker om bilar och motorcyklar (men tycker inte så mycket om att åka bil längre)
* Pratar massor!
* Är nästan alltid glad och skrattar och busar. Bara när hon är hungrig och trött som hon gnäller/skriker.
* Älskar att busa med pappa och att rida på hans axlar.
* Tycker om att vara i lekparken och leka med/äta sanden :)
* Äter ofta med oss och våran mat. Den är godast!
* Har "bara" två tänder fortfarande
* Gillar _inte_ att titta på tv!
* Älskar att bada i poolen och duscha med oss. Vatten är KUL!
* Älskar att pilla på dvd:n, mobiltelefoner, tv-kontrollerna osv osv. Vet precis hur man håller tv-dosan för att sätta på tv:n, byta kanal osv! Mycket intelligent tjej!
* Kan äta med sked
* Är envis och blir väldigt arg om hon inte får som hon vill, och om det inte går som hon vill.
* Leker gärna ensam på sitt rum. Kan sitta och pilla med leksakerna en lång stund :)
* Älskar sovmorgnar. Hon är en riktig sömntuta på morgonen! :)



Här är Alice 6 dagar gammal. Se så stora kläderna är! Det är storlek 50! ÅH! MYS! 





Presenter


Lördagen började ganska lugnt. Vi hade sagt till alla att dem var välkomna tidigast klockan 13. Så här i efterhand skulle vi nog sagt 14! Haha! Det var sjukt stressigt ett tag- men vi hann preeecis bli klara i tid tills de första gästerna dök upp. Puh!
Det var fullt hus ända fram till klockan 19.30. Så det var en rätt intensiv dag kan jag meddela. Alice var helt slut och både jag och P var dödshungriga när vi hade städat upp det värsta och satt oss i soffan. Vi hade inte hunnit äta någon mat. Det blev en bulle och en liten tårtbit för min del men jag mådde mesta illa. Så blir det alltid när jag lagar mat/bakar själv. Jag tror jag blir mätt av oset och alla lukter för efter en stund står det mig upp i halsen! Det slutade faktiskt med hämtmat, vilket inte händer alls ofta (någon gång i kvartalet!! duktigt va!) och det var faktiskt SJUKT gott. Vi blev mätta och belåtna och somnade gott sen :)


 
En av tårtorna! (hade en jordgubbstårta också såklart men den fick inte vara med på bild) Det var lite svårt att färga marsipanen själv men skam den som ger sig. Den blev rätt så härligt batik-färgad. Rätt coolt och jag är nöjd :)



Alice tyckte det var supersmaskigt med tårta. Och extra kul när hon fick kladda runt bäst hon ville med den också :) Mums!



Det som ligger på golvet och i lära-gå-vagnen är en liten del av alla presenter Alice fick i födelsedagspresent!
Kan säga att det var galet mycket grejer! Bortskämd tös!



En av favvo-presenterna (Alice tackar äldsta morbror med familj såklart!)



Bordet och stolarna är nya i Alice rum. Det är möbler som jag hade som liten som jag nu har slipat, spacklat och målat (hejdå äckliga furu!) och SE SÅ FINT DET BLEV!
Alice har inte riktigt "vuxit i det" ännu men Luwa och Agnes satt och lekte där en stund med den underbart söta teservisen (som Alice fick i doppresent i oktober.) Den finns att köpa hos Systerlycklig.se och är helt bedårande!
Tekoppar, dukar, tabletter, kakor, tekanna, skedar, tepåsar och lite annat medföljer!



En hel hög med kläder fick hon av bästaste Milla med familj- TACK!
En film av farbror Steffe
Badringar (eller vad heter det?) till armarna. Perfekt i sommar!



En jättesöt liten resväska var en av presenterna från farmor och farfar. Supersöt! :)

Hon fick massa fler presenter, men jag orkar inte lägga upp bilder här på allt.
Tusen tack till er som var här och firade Alice första födelsedag, som läser min blogg ♥



Satte Alice i fotöljen i hennes rum en stund igår. Jag plockade och fixade i huset och jag trodde att hon lekte, men sedan blev det TYST.... När jag kom tillbaka till rummet hade hon slocknat och dessutom gosat in sig i nya morgonrocken/badrocken som hon fick i present av mormor & morfar :)
Hur gulligt är inte det då? Tröttistjejen! ♥



1årskalas + fotboll!


Det har vart en fullspäckad vecka och helg eftersom vi hade 1 årskalas igår. Mycket bak och fix innan och sedan MASSA släkt och vänner här under hela dagen!
EN HELT UNDERBAR dag som jag ska berätta mer om en annan dag. Nu har jag varken tid eller ork!

Dessutom blev det massa fotboll idag. Det är alltid trevligt! Speciellt när det är solsken samtidigt :)

Jag är så himla lycklig just nu ♥



Alice och Simba= bästa vänner!





Dom älskar varandra. Simba går ofta och stryker sig emot Alice, och Alice går ofta och gosar, pussar och kramar honom. Det är så himla sött! ♥



Min förlossningsberättelse!

Efter ett år så kommer (äntligen?) min förlossningsberättelse.
Om ni inte gillar att läsa om sånt här, så ska ni nog hoppa över. Dessutom blev den ganska lång...
Så ni som orkar och vill, var så goda :)


Jag vaknade strax efter klockan fem på morgonen den 2 juni 2009. Jag vaknade av att hela magen drog ihop sig och jag visste direkt att det var värkarna som hade satt igång. Det var en "smärta" som jag inte hade känt tidigare. Dessutom var det dags för kisspaus igen. Denna ständiga känsla av att vara kissnödig, som man har i slutet av graviditeten. När man sedan sätter sig på toaletten kommer det 5 droppar. ÅH va skönt, sen reser man sig och känner att man fortfarande är lika kissnödig, typ.
Kvällen innan var hektisk. Det var mycket som skulle packas upp och fixas i ordning med i nya lägenheten, och under kvällspromenaden med Zarah påpekade jag att det kändes konstigt "mellan benen". Det ilade till på något konstigt vis. Svårt att beskriva. Men jag förstod nog innerst inne att det var nu det skulle sätta igång. Jag hade "pratat" med tösen i magen och sagt åt henne att hon var såååå välkommen efter flytten, och hon lydde mig.

Värkarna satte som sagt var igång strax efter klockan 5 på morgonen den 2 juni 2009. Dem kom med 5 minuters mellanrum direkt, och avtog inte något utan det höll i sig hela tiden och accelererade något, men det var hanterbart i ganska många timmar från att det startade.
Jag tog på mig kläder och tog en promenad med hundarna. Det var säkert bra för själva "förlossningen" men jag vet att det var riktigt jobbigt stundtals, men jag gav mig inte. Jag ville INTE åka ända till Nyköping för att sedan bli hemskickad. Det var jag fast besluten om att slippa.
Efter att jag kommit in skickade jag ett sms till P och kollade om han var vaken. Då var klockan halv sju. Han vaknade av sms:et och jag frågade om han kunde komma och hålla mig sällskap. Jag ville inte vara ensam. Han skulle ta en dusch och sedan komma, och jag sa åt honom att han inte behövde stressa. Klockan 7 stod han utanför dörren och det kändes skönt att inte vara ensam längre.
Jag var så himla trött, delvis efter flytten men också för att jag inte hunnit sova så många timmar. Kände att jag behövde samla krafter och vi la oss i sängen för att ev få lite sömn. Jag slumrade till någon minut mellan värkarna, men den lilla sömn jag fick gav mig inte mycket. Klockan 8 insåg jag att det inte var någon idé att försöka mer. Jag ringde till förlossningen i Nyköping och frågade om det var dags att åka. Fick prata med en jätterar BM som sa åt mig att "om du känner att det gör så ont att du inte klarar av att vara hemma mer, så kom".
Jag kan säga att vi packade ner det sista i väskorna, P körde fram bilen, stoppade in hundarna och begav oss till Lasstorp inom några minuter. Nu började göra riktigt ont i värkarna men så länge jag "gick in i mig själv", koncentrerade mig på att andas och lyssna på kroppen så gick det bra.
På vägen ville P stanna och köpa en macka, och det var nog det värsta på vägen till Nyköping. Lukten av den där mackan gjorde mig SÅÅÅÅ illamåeende. Jag vevade ned rutan och höll ut huvudet för att få frisk luft.
9.40 parkerade vi bilen utanför sjukhuset vi tog oss sakta men säkert upp till FL. Vi blev väl omhändertagna och vi fick välja rum, eftersom det var tomt på avd. LYX :)
När vi kom upp på rummet var värkarna fortfarande hanterbara. Dom kopplar på ctg och jag blir liggandes med den en stund. Det såg jättefint ut. Efter det blev det en undersökning pga jag var osäker på om vattnet hade börjat sippra eller ej.
Vattnet hade Inte gått, men det konstaterades att livmodertappen var helt utplånad och jag var öppen 4 cm. Barnets huvud låg fortfarande ovan spinae, så ännu var det inte dags.  
Känslan när BM berättade det var enorm. Nu visste jag att vi skulle få stanna kvar, och att jag snart skulle hålla min dotter i famnen! Jag var överväldigad. Kan berätta att man måste vara öppen 4 cm för att bli inskriven tydligen.

Jaja, klockan 11.00 blev vi iaf inskrivna på FL.

Värkarna accelererade och fick tipset om att lägga mig i badet. Jag hade inga speciella önskemål ang. hjälpmedel. Jag hade sedan länge bestämt mig att ta det som det kommer och utifrån det sedan bestämma mig för hur mycket smärtlindring jag ville ha. Först och främst ville jag hålla mig till bad, TENS, akupunktur, vetekuddar osv. För att i nästan hand prova på lustgas och ev till sist EDA.
Strax efter 11 la jag mig i badet som P hade spolat upp. Det var sååå himla skönt och jag låg där en lång stund. Barnet mådde bra och värkarna var mycket lättare i badet, vilket kändes toppen! Under tiden som jag satt i badet hade P trååååkigt. Han rotade igenom min väska som jag fyllt med godis, frukt, dextrosol, festis, dricka (saker som är TOPPEN att ha med!).
Kl. 13.40 gick jag upp ur badet. Då var jag skrumpen som en svamp och värkarna hade börjat tillta. BM gjorde en undersökning igen och hon berättade att jag bara öppnat mig 1 cm sen jag kommit in. Där sjönk modet och jag bad om ytterligare bedövning.
Nu började det göra väldigt ont! Plötsligt kände jag att "nu måste jag SPYYY".
P kastade sig efter en spy-påse, och den användes flitigt under de närmsta timmarna. Mellan kräkattackerna provade jag på lustgas. Men efter ett par försök och ett par kräkattackacker insåg jag att den inte gjorde någon som helst nytta, och jag kände inte någonting av den alls. Jag har funderat flera ggr på varför alla pratar så gott om den, när jag inte ens märkte att jag använt den? Förutom att jag spydde som en gris. 
Strax innan 14.30 stod jag inte ut längre. Nu visste jag att FL var på gång på riktigt och att jag var på väg att öppna mig fort och mycket. Jag bad om EDA, och doktorn som var inne godkände det, tack och lov :)

Efter en stund kom världens snyggaste narkosläkare in. Mitt i förlossningen så fick jag faktiskt annat att tänka på. Typ. VAFAAAAN ska det komma in en snygg kille här för när jag ligger och kvider och ser överjävlig ut????
Haha! Ibland undrar man ju själv hur man tänker :) 
Samtidigt som EDA:n lades så fick jag en ny BM. En underbar kvinna som faktiskt är bosatt i lilla Björkvik och är en hästtjej! Häftigt :)
Under och efter EDA:n lades så var dom väldigt noga med att övervaka mitt blodtryck. Narkosläkaren stannade en lång stund och övervakade och frågade om jag hade tappat känseln i benen osv. Det hade jag- men det sa jag inte. Som tur var så gick det över efter en stund! :) 
Klockan 15 började CTG:n visa att barnets hjärtljud förändrats och det slog för fort. BM kopplade då på en skalpel på barnets huvud och samtidigt gick vattnet. 
Klockan 16 var jag fortfarande bara öppen 5 cm, men nu låg barnets huvud fixerat vid spinae. Under den här tiden, mellan 16-18 minns jag inte mycket. Jag hade fullt upp med att flyta med i värkarna, trycket och lyssna på kroppen. EDAn hade vääldigt bra effekt på mig. Värkarna avtog nästan direkt efter att jag fått sprutan, men trycket över magen var kvar, men inte alls jobbigt, som innan. 
Vid 17 mådde jag fortfarande hyffsat bra och hade det inte så fruktansvärt jobbigt. Jag var mest trött och hungrig. Jag hade inte ätit något sedan på eftermiddagen ett dygn tidigare och dessutom hade jag kräkts upp allt, så kroppen var utmattad. Nu började jag även känna ett tryck mot ändtarmen (ursäkta!). BM gjorde en undersökning (det blir mååånga vaginal-undersökningar under en FL! haha!) och jag var nu öppen 7 cm. 

 Strax innan 18 började barnet må dåligt. Hjärtslagen minskade och och doktorn kom in och övervakade allt. Det kändes lite läskigt just under den här tiden. Barnmorskorna, uskorna och doktorn sa inte mycket, och det dom sa var på "deras" språk, dvs konstiga ord. Jag antar att det var för att inte skrämma upp mig och P.
Jag var nu öppen 10 cm och det var snart dags. Krystvärkarna satte igång men var alldeles för korta, för att det skulle hända något. Dr beordrade att sätta värkstimulerande dropp, och det gjordes, och det höjdes succesivt från 6ml till 150ml på ca 20 minuter. Barnet började nu må dåligt och det var väldigt viktigt att få ut henne snabbt pga hjärtslagens "stillsamma" mönster.
Äntligen kom krystvärkarna, och det var en befrielse!! Jag kommer aldrig glömma den svidande, brännande smärtan som infinner sig när man föder fram barnet, men vilket otrolig upplevelse!!
BM lokalbedövade i förebyggande syfta (ifall hon skulle behöva klippa) men jag märkte ingen skillnad, och jag klipptes inte.

Med hjälp av min "egna" BM, två extra BM (en låg över min mage, och en stod på ena sidan som hjälp ifall något skulle gå galet), en uska (stod på andra sidan) och en dr (övervakade),  föddes världens mest underbara och perfekta lilla Alice kl. 18.33 tisdagen den 2 juni 2009! i v. 42+3 (8 dagar öt enligt CVL och 10 enligt vul på mvc)
Hon vägde 3550g och var 50 cm lång, huvudomfånget var 34 cm. HELT PERFEKT ALLTSÅ!!! :)

Från att jag kom in till FL, till Alice kom ut, tog det ca 8 timmar. Eller om man vill räkna från att värkarna började tog det ca. 12 timmar.
När hon kom ut låg hon en stund (har ingen uppfattningen om hur lång tid) på min mage och snuttade på tummen, innan P klippte av navelsträngen. Jag hade bett om sen avnavling då det finns studier som visar att det är bäst för barnet, och så fick det bli. Jag la henne sedan vid bröstet och hon började genast snutta! Efter en stund kom moderkakan ut. (URK!). BM frågade såklart om vi ville titta men båda sa bestämt ifrån och tittade bort.
Sedan klädde BM på henne lite kläder medans jag tog en underbart skön dusch och efter det kom den berömda brickan in på rummet! Jag var vrålhungrig och det var sååå himla gott med mackor! Jag hade kunnat äta massa fler! :) 
Vid 23-tiden flyttade vi över till BB. Alice hade dåligt blodsockervärde så under natten skulle hon väckas var 4:e timma för att få extra sockerlösning (?) för att återhämta sig. Det gick fint och amningen fungerade perfekt. Hon snuttade glatt och sov väldans gott emellan. 
Vid 9 gick vi ut för att äta frukost och klockan 10 var det dags för läkarundersökning. Då fick vi väcka henne när hon hade sovit 5 timmar i sträck. Sömntutan! Jag frågade om vi kunde få åka hem och det fick vi. Vi stannade och åt lunch men tiden emellan var bara såå tråkig. Jag ville HEM. Tyckte bara det var tråkigt att sitta instängd på ett tråkigt sjukhus och ingen som sa något då alla gick runt i "sin lilla babyvärld".
Efter lunch gick P och hämtade bilen och medans jag tog på Alice sina "resa-hem-kläder" och sedan bar det av hemåt.
Väl hemma låg vi bara och tittade på underverket i flera timmar, och njöt av det där härliga nyblivna-föräldrar-ruset. Jag har aldrig mått så bra som jag gjorde dem första veckorna efter FL. Lite mörbultad i den nedre delen av kroppen (tror ni förstår vad jag menar), men jag var helt euforisk. Gick som på moln och var såklart världens stoltaste mamma! :)

Kärleken till sitt barn går inte att beskriva i ord. Det är det finaste som finns och jag skulle kunna göra om det tusen gånger!

Vill ju såklart också tacka mina underbara barnmorskor som stöttade oss under FL. Utan deras stöd och uppmuntrande ord hade det inte alls blivit samma upplevelse! Så tusen tack Malin och Eleonor!


Pärlan fyller 1 år imorgon!


Sitter och letar efter solskyddskläder till lillan. Det behövs nu. Vi är ute i stort sett hela dagarna, och det är inte lätt att hålla en galen 1åring i skuggan. Haha! Eller rättare sagt- det är bara att glömma!
Hon älskar att vara i solen (lik sina föräldrar antar jag!) och speciellt att bada så det är ett måste.
Dessutom vill man vara säker på att det är BRA grejer man köper. Det är många solskyddskläder som inte blivit godkända i testerna dom gör, så det gäller att se upp med vad man köper!

Imorgon är det hela ett år sen Alice föddes. Det är ju läskigt skrämmande och alldeles underbart på en och samma gång! Tänk att för ett år sedan höll vi på och flyttade nu, och sedan hann man sova 3-4 timmar innan förlossningen (värkarna!) satte igång! Wieeee! Jag önskar man kunde vrida tillbaka tiden och vara med om det här senaste året, ännu en gång. Tänk va underbart!

Min älskade lilla pärla fyller 1 år imorgon! ♥


RSS 2.0