matvägran och trots!

Hej och hå vilka morgnar, dagar och kvällar vi har här hemma nu. Ena stunden är allt på topp med vår lilla fröken, för att i nästa sekund vända totalt. Börjar ana att hon ärvt mitt humör ;) Ett problem som vi har haft lääänge (minst ett år!) är hennes matvägran. Eller nej, inte vägran direkt, men hon gillar inte mat alls. Det spelar ingen roll vad jag hittar på. Jag är en sådan mamma som gillar att hon hjälper till i köket när jag lagar mat/bakar osv. Hon får gärna stå på stolen och hjälpa mig att skära, krydda, vispa osv. Det är bara kul. Jag försöker hitta på roliga, enkla, barnvänliga rätter, och jag vet att hon uppskattar det, MEN hon tar en eller två tuggor sen puttar hon bara bort tallriken och är nöjd. Vad gör man? Jag har aldrig gjort någon big deal av detta. Jag tänker att hon äter om hon är hungrig. Och det gör hon ju också, men bara välling (och fika och lördagsgodis). Hon kan lätt äta 2-3 flaskor välling på kvällen. Och ja, det är ju bättre än inget alls. Att ta bort vällingen leder till ett sjuhelveteshumör och DRAMA. En period åt hon bra på dagis, men nu är vi tillbaka på noll igen. Jag vet inte vad det är. Här om dagen satt vi och åt här hemma, och då såg det nästan ut som att hon skulle kräkas när jag hjälpte henne med en sked makaroner. Som att hon fick kväljningar av att bara se maten. Min mamma och jag satt och fikade här om dagen och då tackade jag nej till en bulle (hade precis ätit lunch så jag var proppmätt) och då sa hon "Ja, du ser, det är för att du inte äter något som inte Alice äter. Sånt där tar barn till sig. DU MÅSTE ÄTA annars äter inte hon." Haha! OJOJ, om hon bara visste hur mycket jag vräker i mig! :) Varför har jag gått upp 5 kg sen i somras? Konstant hungrig :) Regelbundna tider och inget småätande emellan måltiderna är a och o tror jag. Men sen då? Om det ändå inte fungerar? Lägger det på is ett tag. Inget gnäll och tjat, det gör bara saken värre... Nu är det dags att göra sig i ordning. Fröken ska hämtas på dagis och sen ska vi antagligen fara till Norrköping och handla. SUCK! Har ingen lust men det är ett måste. Vill få allt klart nuuuu!!! Ha en trevlig helg sötisar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0